Het is goed zo

Na het verlies van Mhairi vond ik het heel lastig om mezelf open te stellen aan het idee van nog een kind. Hoe kon ik ooit voor een ander kindje zorgen zonder dat ik me iedere dag schuldig zou voelen dat ik niet voor haar kon zorgen. Hoe zou ik ooit kunnen lief hebben terwijl ik iedere dag verdriet voel. Toch bleek al snel dat geen enkele optie de juiste optie leek en voelde kiezen voor een zusje of broertje voor Mhairi wel de mooiste optie.

Echter wil ik wel benadrukken dat ik mij er bewust van ben dat je als ouder niet zomaar kiest om een kind te krijgen. Onze kinderwens was er en het was hopen dat het zou lukken. Heel dankbaar waren we dan ook dat we opnieuw in verwachting waren.

Na de komst van Aiden voelde mijn moederhart maandenlang de drang om nog meer zusjes en broertjes te krijgen. En of het nou komt omdat het voelt alsof ik te weinig liefde kan uiten naar Mhairi? Ik heb geen idee maar ik moest en ik zou weer zwanger worden….ooit! Voor Joost lag dit heel anders; de slapeloze nachten, het beperkt worden in je vrijheid en het gemis van Mhairi zijn voor hem duidelijke signalen waarom hij juist niet nog meer kinderen zou willen. Daarnaast spelen ook deze vragen door zijn hoofd; lukt zwanger worden? Hoe verloopt de zwangerschap? Komt er überhaupt een gezond en vooral levend kindje op de wereld? Vragen waar ik me minder mee bezig hield. Hoezo? Dacht ik, hebben wij onze portie nog niet gehad? Iedereen krijgt maar alles gezond, snel en goed op deze wereld, nu is het ook nog eens mijn beurt!

We zaten maandenlang in een strijd met elkaar hierover, bij het zien van Aiden kon ik alleen maar denken; nog een, meer, ik wil zwanger worden. En de enige respons van hem was; pffff zucht en wederom alle bovengenoemde argumenten.

Gelukkig was er ook begrip voor elkaars gevoelens en gedachten en waren we het erover eens dat we het even niet eens zouden worden. Twee weken terug zijn we het toch eens geworden. We weten heel goed waar we staan en hoe we tegen de toekomst aan kijken…..

Joost appt me een paar foto’s van zijn papa dag met Aiden. Daar zit hij dan;  mijn kleine mannetje bij het graf van zijn grote zus. Hij kijkt zo wijs uit zijn ogen alsof hij weet wat daar is. Hij komt er wel vaker. We gaan heel soms met z’n drietjes maar vaak ook een van ons alleen met Aiden. Nooit heb ik iets zo sterk aangevoeld als vandaag. Het is in één klap duidelijk wat ik zie, ik zie mijn zoon en mijn dochter en mijn man heeft deze foto gemaakt. Dit is mijn gezin, ik heb een zoon en ik heb een dochter en het is goed zo.”

Ik heb ook gehuild, deels van verdriet maar ook van opluchting. Eindelijk kan ik verder, eindelijk kan ik accepteren dat ik helemaal niet meer moet. Eindelijk kan ik genieten van wat ik heb; een zoon, een klein mensje waar ik zielsveel van hou en trots op ben en die hopelijk mag opgroeien tot een man waar ik trots op zal zijn, een zoon, mijn zoon die altijd zal weten dat hij een zus heeft. Mijn prachtige dochter waar ik ook iedere dag trots op ben, ik heb haar 37 weken dicht bij me gehad, ik heb haar zien opgroeien, ik heb haar gevoeld, ik heb tegen haar gepraat, ik heb haar stilletjes geboren laten worden, ik heb roze spulletjes voor haar gekocht en ik heb een manier gevonden om het mooie roze haarbandje wat papa voor haar had gekocht om te doen, ik heb haar vast gehouden, ik heb haar geroken, ik heb haar haartjes gezien, ik heb haar teentjes en vingertjes geteld en ik heb haar handje vastgehouden.

Ik heb alles te weinig maar genoeg om te weten dat ze er was en dat ze er is.

Wil je nog een kindje? Nee, mijn gezin is compleet, ik heb een zoon en een dochter en het is goed zo.

Leave a Reply

