Zelfs je naam is mooi

Een rouwende moeder haar hoofd is nooit leeg, het stoomt vol van gedachten. Gedachten aan haar kind dat ze zo mist, sombere en donkere gedachten maar ook mooie en trotse gedachten. Mijn hoofd lijkt soms te exploderen van gedachten. Het voelt soms alsof de leegte in mijn hart zich vermenigvuldigt in mijn hoofd. Ga eens mediteren, lees een leuk boek, kijk een leuke serie,… de lijst is eindeloos om je hoofd (te proberen) leeg maken. Ik moet zeggen dat een serie kijken vaak helend werkt maar ook lang niet altijd.

De laatste tijd kan ik me zo ontzettend druk maken over haar naam. We hebben toen samen haar naam zo zorgvuldig uitgekozen en hij is best wel uniek. Kijk als Mhairi haar naam Kelly was, dan was het anders geweest. Er zijn al veel Kelly’s en er zullen er ook nog veel volgen. Het zou een kwestie zijn van slikken en doorgaan. Nu voelt het anders. Hoewel haar naam in Schotland niet uniek is, daar komt hij namelijk regelmatig voor, is het hier anders. Ik ben bang dat iemand haar naam leest op mijn pagina of op Instagram en denkt; dat is leuk! En dan trots de naam meedeelt zonder er bij te vermelden dat hij gekozen is na het zien van de naam van een overleden kindje, klein luguber detail wat je liever weglaat in het prille babygeluk….Het lijkt me echt vreselijk om haar naam voorbij te zien komen. Een levend mensje, meisje met haar naam. Nee sorry, dat gun ik echt niemand! Aiden wel (maar dat is dan ook de enige), ik hoop dat Aiden het geluk mag hebben van een dochter op de wereld te zetten en wie weet kiest hij er dan voor om haar Mhairi te noemen, dat lijkt me nog een mooi idee…

Maar je leest het, rouwende moeders worden soms ook gek van alle gedachten en niet meer zo aardig. Ik had het er vorige week met een vriendin over, meer over pijn en ellende in het algemeen. Maar het is wel een beetje zo, als je iets vreselijk hebt meegemaakt dan verandert je leven. Je lichaam en geest moeten dusdanig veel overuren maken om jezelf iedere dag in het ‘normale’ leven te gooien dat dit je een beetje gek maakt.

Dus als je denkt; Hé wat schrijft zij daar voor onzin! Bedenk je dan dat ik ben bevallen van een overleden kind.

Leave a Reply

