Ode aan opa

Mijn schoonvader, hij maakt inmiddels ook al 13 jaar deel uit van mijn leven, hij is mijn familie. Het is een grappige, lieve en vooral zorgzame man. Toen ik zwanger was van Mhairi zijn wij ook verhuisd, alleen was ons huis nog niet af toen ons oude huis al verkocht was. We mochten toen een paar weken bij mijn schoonvader Pim logeren. Hij heeft de zwangerschap dan ook heel intensief meegemaakt, alle spullen die we voor haar kochten zoals een badje, de kinderwagen, eerste kleertjes hadden allemaal al een plek bij Pim. Mhairi was zijn eerste kleinkind, een kleindochter, extra bijzonder omdat hij zelf drie zonen heeft gekregen. Het was een leuke tijd, Joost en ik waren zo gelukkig, ik was bezig met het afronden van mijn werk tot mijn verlof. Ons nieuwe huis was bijna klaar en tot die tijd bestonden onze avonden uit lekker eten met z’n allen en daarna heerlijk van de avondzon genieten bij Pim in de tuin. We kletsen veel over Mhairi, over hoe het straks allemaal zou zijn, dat het nu toch echt bijna zover was, over de bevalling en hoe ik daar best wel een beetje tegenop zag. Toen ik 35 weken zwanger was zijn we verhuisd en ik heb nog 2 weken onbezorgd kunnen relaxen in onze nieuwe woning. Tot het moment daar was, nou ja dat deel is een stukje geschiedenis.

Even terug over mijn schoonvader, hij was intens verdrietig toen Mhairi was overleden en in de periode erna vond ik het soms lastig om erover te praten en wist hij vaak de juiste dingen te zeggen of te doen waardoor het voor mij makkelijker was. Zo heeft hij kort na haar overlijden een gouden ketting laten maken met haar naam op. Mhairi haar naam heeft natuurlijk ook voor hem een dubbele betekenis, ze is vernoemd naar zijn mama, hoe mooi. Hij draagt haar naamketting altijd en ook in zijn huis heeft hij een fotolijstje met inmiddels vier kleinkinderen op volgorde van geboorte, daar zie ik altijd mijn 2 prachtige kinderen en dat Mhairi niet alleen verder leeft in ons leven is op deze manier extra duidelijk.

Dus toen ik laatst met hem stond te praten en mijn oog weer op haar naamketting viel vond ik het mooi om dit te benoemen in een blog; Bedankt om zo een fantastische opa te zijn voor onze kinderen!

Leave a Reply

